You are currently viewing ניתוח בריאטרי – היום שאחרי

ניתוח בריאטרי – היום שאחרי

מזל טוב! עברתם ניתוח בריאטרי וכעת אתם עומדים להתחיל חיים חדשים.

נדמה כאילו ששעה תחת הרדמה וכמה חיתוכי סכין משנים את האדם השמן:

הרעב מופחת והחשקים נעלמים, הקילוגרמים יורדים בקצב מסחרר, המחמאות לא מפסיקות להגיע והמוטיבציה בשמיים. אתם מרגישים כאילו הפעם אתם באמת חזקים, מהיום לא תתנו יותר לאוכל לפתות אתכם.

האם המצב הזה הוא אמיתי? מסתבר שבמקרים רבים מדובר במצב של אופוריה פשוטה.

השילוב של קיבה קטנה ולא גמישה לאחר הניתוח, יחד עם הירידה הדרסטית ברמות הורמון הרעב (גרלין) בדם, מוביל לירידה חדה בצריכת המזון ולהתפתחות תחושת שובע מוקדמת.

האם הקיבה תשאר קטנה ורמות ההורמון בדם ישארו נמוכות? כנראה שלא.

השילוב של צריכת מזון מופחתת, יחד עם העלמות החשקים מוביל לירידה מהירה במשקל.

האם צריכת המזון תשאר כזו קטנה והחשקים לא יופיעו לאחר כמה חודשים? כנראה שלא.

השילוב של משקל שמראה מספרים נמוכים יותר משמעותית בכל שבוע, יחד עם מחמאות שאינן פוסקות מוביל למוטיבציה גבוהה ומוכנות לעבודה קשה.

האם המשקל ימשיך לרדת בקצב מסחרר והמחמאות ימשיכו להגיע? כנראה שלא.

אם כך, כשאנו מבינים כי המצב זמני והשפעות הניתוח אינן נשארות לאורך זמן, כיצד נמנע את העלייה המתבקשת במשקל כשנה לאחר הניתוח?

להלן מס’ צעדים הנחוצים לשם השלמת המהלך הניתוחי ושימור התוצאה לאורך שנים:

  • הבנה שהניתוח אינו הפתרון אלא רק סיוע שהכירורג הבריאטרי הושיט לכם, ע”מ להקל עליכם לעשות את מה שמזמן הייתם צריכים לעשות – שינוי הרגלי אכילה.
  • חיפוש מערכת תמיכה מקצועית.
    גם אם אתם מאמינים שאתם יודעים הכל בנוגע לאכילה נכונה לשם הרזייה, האמינו לי, לאחר ניתוח בריאטרי אופן האכילה הנדרש מכם לשם הצלחת תהליך הוא שונה לחלוטין מאופן אכילתו של האדם הרגיל.
    מצאו דיאטנית המתמחה בבריאטריה והקפידו על טיפול רציף אצלה לפחות בחצי שנה הראשונה – הנחיות התזונה משתנות מדי כל כמה חודשים בשנה הראשונה.

וודאו שאתם עוברים טיפול תהליכי לשינוי הרגלי אכילה אצל הדיאטנית ולא רק מעקב.
מומלץ ביותר גם ללכת לפסיכולוג בריאטרי, לפחות לכמה פגישות ראשונות, שהרי שינויים רגשיים רבים הולכים להופיע בחייכם בחודשים הקרובים, וכולנו יודעים שהאכילה שלנו היא לא רק רציונלית, שהרי אם היה כך לא הייתם מגיעים למצב של ניתוח בריאטרי.

  • תמיכה חברתית.
    קיימת חשיבות גדולה לתמיכת הסביבה הקרובה בתהליך אותו אתם עוברים, שכן מדובר בצעד משנה חיים. מעבר לכך, קיימת חשיבות גדולה לקבלת תמיכה מאנשים אשר מצויים באותו מצב כמותכם.
    לשם כך קיימים פורומים מקצועיים למנותחי קיצור קיבה המנוהלים ע”י אנשי מקצוע בריאטריים מוסמכים.
    אין תחליף לאוזן קשבת מאדם אשר מבין בדיוק את מה שעובר עליכם.
  • פינוי זמן ומשאבים.
    תהליך של שינוי הוא תהליך שדורש מאמץ רב מאחר ומדובר בהתנגדות לכל מה שהייתם רגילים אליו עד כה (אחרת זה לא היה נקרא שינוי).
    ארגנו מחדש את סדר העדיפויות בחייכם לחודשים הקרובים ושימו את תהליך השינוי בראשו.
    הכינו עצמכם לעבודה קשה וזכרו שמדובר בכמה חודשים בלבד עד שיתחיל להיות יותר קל, שכן לאחר מכן מוטמעים בכם כבר הרגלים חדשים.
  • קחו את הזמן.
    אל תנסו להאיץ בתהליך, אל תנסו להגיע מהר לאכילה מושלמת ע”מ לרדת מהר יותר במשקל. זכרו שבשונה מדיאטות קודמות, המטרה בשנה הראשונה לאחר הניתוח היא למצוא את דרך האכילה ואורח החיים אשר נעימים לכם אך גם מאפשרים משקל תקין, שכן השאיפה היא לשמור עליהם לאורך שנים ולא רק עד להגעה למשקל היעד.

 

בהצלחה!

רונית ציוני

דיאטנית קלינית בריאטרית, מומחית לשינוי הרגלי אכילה

אשמח לשמוע מה דעתך בתגובות למטה

רונית ציוני

רונית ציוני היא דיאטנית קלינית בריאטרית, מומחית לטיפול בהשמנה ואכילה רגשית. רונית מגיעה לתחום מניסיונה האישי בהתמודדות רבת השנים עם עודף המשקל והדיאטות הבלתי פוסקות.

כתיבת תגובה