You are currently viewing שינויים בהרגלי התזונה- החיים לאחר ניתוח בריאטרי

שינויים בהרגלי התזונה- החיים לאחר ניתוח בריאטרי

השמנת יתר היא בעיה רפואית מוכרת בעולם המערבי, ואנשים הסובלים ממנה הגיעו למצב של חריגה משמעותית במשקלם מסיבות שונות. חלקם סובלים מבעיות רפואיות ומחלות, חלק מאכילה רגשית המחפה על בעיות פנימיות, לפעמים מדובר בהזנחה או עצלנות, לפעמים חוסר תשומת לב, משברים בחיים וסיבות רבות ונוספות.

אם עד כה נהניתם מיתרונותיו המובהקים של הניתוח הבריאטרי, מהיכולת החדשה שלכם לאכול כמויות אוכל קטנות בהרבה מאלו שהייתם רגילים אליהם, הרי שאין זה מספיק כדי לשמור על המצב החדש לאורך זמן. חשוב להבין כי לאחר זמן השפעת הניתוח נמוגה והמנותחים, אם ירצו ויתפתו לכך יוכלו לחזור לאכול כמויות גדולות של אוכל כשם שהיו רגילים.

אחת הבעיות שהצוות הרפואי נתקל בו אצל מטופלים לאחר הניתוח היא תחושת שאננות, בה המטופלים נמצאים בתחושת אופוריה אך לא רכשו את הכלים הנכונים עדיין להתמודד נכונה עם בעיית השמנה שלהם. הדרכה צמודה של דיאטנית בריאטרית שלב אחר שלב תוכל לעזור לכם להשאיר מאחור את האיש השמן שבתוכם ולהכיר את האני החדש שלהם. רק אלו שיצליחו להקפיד על תזונה נכונה ומדוקדקת יצליחו לעשות את השינוי, כך שהצלחת הניתוח טמונה במנותח עצמו.

להלן כמה כלים חשובים שכדי שתלמדו מהדיאטנית הבריאטרית:

  1. התקדמות הדרגתית במזונות

מטרת האכילה בחודשיים הראשונים לאחר הניתוח היא החזרת הקיבה לתפקוד תקין.
בדיוק כמו תינוק, כך תחוו אתם את שלבי האכילה עד שהקיבה החדשה שלכם תלמד לעכל באופן תקין.
שלב ראשוני הוא שלב הנוזלים. בתחילה נתמקד בנוזלים צלולים כמו מים, תה או מרק צח, ובהמשך נעבור לנוזלים מלאים כגון חלב, יוגורט, מרק ירקות טחון ללא סלרי, ריוויון וכו’.

בשלב הבא נעבור לכלכלה דייסתית המכילה פירה, דייסות, גבינה לבנה, קציצות רכות וכו’.

לאחר מכן נעבור באופן הדרגתי למזונות מוצקים יותר כמו “פולקע” עוף רך, ביצים רכות, פילה דג, צנים וכו’.

 

  1. צורת אכילה נכונה

אין ספור פעמים שמעתם שחשוב ללעוס היטב ולאכול לאט, ובכן, גם כאן תשמעו זאת, אך הפעם החשיבות היא הרבה יותר גדולה. לאחר הניתוח נותרתם עם קיבה קטנה אשר עדיין אינה יודעת לעכל כראוי. אכילה מהירה ללא מנוחה בין הביסים, ביסים גדולים מגודלה של כפית שטוחה ובליעה של מזון אשר אינו לעוס היטב עלולים להוביל לתחושה של כאב ומחנק, מאחר והקיבה קטנה ביותר (50-100 סמ”ק) והיא איננה מעכלת עדיין באופן תקין. בנוסף, אכילה לא נכונה כמו המפורט מעלה, עלולה להוביל לתחושה של “התקעות” לאחר זמן קצר, וכתוצאה מכך להתפתחות רעב זמן קצר מתום סיום הארוחה.

 

  1. איך יודעים מהי הכמות הנכונה

אתם יודעים שכעת צריך לאכול מעט בכל ארוחה, אך נשאלת השאלה מה זה אומר מעט? לא נתפס כי כמות של 2-3 ביסים נחשבת כארוחה. לאחר הניתוח כמויות האכילה בהחלט אינן “הגיוניות”. גודל הארוחה יקבע ע”פ יכולת הקיבולת של הקיבה.

מדובר בשיעור הכי חשוב בכל תהליך שינוי הרגלי האכילה. למידה של ההקשבה לגוף, מתי הביס המדויק בו יש להתחיל את הארוחה ומהו הביס הנכון בו יש לסיים את הארוחה. זכרו, אין לאכול עד לתחושת מלאות, שכן מלאות היא סמן ללחץ על דפנות הקיבה – מצב אשר לאורך זמן מוביל להרחבתה של הקיבה.

 

  1. איך מתמודדים עם תופעות הלוואי

תופעות כמו גיהוקים, שיהוקים והצטברות רוק מוגברת בתום הארוחה, הינם סימנים לאכילה מהירה ולא נכונה. כאשר אתם נתקלים בבעיה זו, קחו זאת בחיוב, גופכם נותן לכם משוב ומאותת לכם לשנות את אופן אכילתכם. עצרו, נוחו מעט והמשיכו לאכול תוך הקפדה על לעיסה רבה ומנוחה בין ביס לביס.

תחושת “התקעות” וכאב בזמן האכילה מרמזים לרוב על בליעת ביס גדול מדי, חוסר לעיסה או אכילה של כמות מוגזמת. במצב שכזה קומו והתהלכו בחדר ע”מ לסייע בירידת המזון ושחרור הלחץ.

 

  1. איך מתמודדים עם אבל על האוכל

לפני הניתוח הבריאטרי האוכל היווה מרכיב מהותי בחייכם. הוא סיפק לכם רגעים ארוכים של הנאה מהטעם, עיסוק בשעת שעמום, כיף של סוף יום מול הטלוויזיה ועוד…

בתקופה שלאחר הניתוח, בתום מס’ קטן של ביסים אינכם יכולים לאכול יותר. איך תוכלו כעת להנות מהטעם לאורך זמן? איך תתפנקו בסוף יום מעייף? איך תרגעו כשמשהו מלחיץ או מעציב אתכם?

לאחר הניתוח לומדים ומגלים הנאות אחרות בחיים, הנאות אשר לא שמתם לב כמה הן יכולות להעשיר את חייכם. לומדים להנות אפילו יותר מהמזון, ומגלים טעמים אחרים שלא ידעתם כמה עוצמתיים הם יכולים להיות.

 

  1. מרכיבי המזון ההכרחיים למנותח, בשונה מאדם רגיל
    רבים חושבים שלאחר הניתוח צריך לאכול כמו אדם רגיל, אך פשוט מעט, בהתאם לקיבולת הקיבה. זוהי טעות גדולה ומסוכנת. לאחר הניתוח יש לצרוך את אבות המזון ביחס שונה מאדם רגיל, שאם לא כן עלול להתרחש פירוק שריר מאסיבי ואף נטייה למחלות חוזרות.

 

  1. תיסוף הויטמינים והמינרלים הספציפי אותו אתם צריכים לקחת

לאחר ניתוח בריאטרי קיימת חובת נטילת ויטמינים ומינרלים באופן יומי. ישנם תוספים בסיסיים אשר אותם חייב לצרוך כל מנותח בכמויות שונות, וישנם תוספים שונים אשר כל מנותח צריך לנטול בהתאם לבדיקות הדם אשר אותם הוא אמור לבצע כל שלושה חודשים בשנה הראשונה לאחר הניתוח.

 

  1. איך מתמודדים עם הצורך באכילה רגשית כאשר הכמויות קטנות

הזכרתי את ענין כמויות האכילה הקטנות לאחר הניתוח וחוסר היכולת להתנחם מכמות כה קטנה של מזון. לאחר הניתוח לומדים דרכים נוספות להתמודדות עם עוצמות שונות של רגשות. לומדים דרכי הרגעה נוספים ולומדים למנן את האכילה הרגשית במידה והיא מופיעה.

 

  1. איך מתמודדים עם הרעב וכמויות המזון הגדלים לאחר תקופת זמן מהניתוח (בלתי נמנע)

כבר במחצית השנייה של השנה הראשונה לאחר הניתוח חוזרות ועולות רמות הרעב הפיזיולוגי. תופעה זו היא בלתי נמנעת ומוכחת רבות במחקרים בינלאומיים. כמו כן, לצד הרעב חוזרים גם החשקים אשר נדמה ונעלמו יחד עם הניתוח. לנוכח תופעה זו מנותחים רבים מוצאים עצמם מגדילים ולו במעט את צריכת המזון שלהם ועולים מעט במשקל. מצב זה נחווה אצל מנותחים רבים כסוג של הבטחה שהופרה, הסיוע הניתוחי הולך ונעלם ושוב נותרתם עם עצמכם, התשוקה שלכם למזון והחשקים הבלתי מרוסנים שלעיתים מאיימים בשבירת כל מוטיבציה. זוהי הנקודה בה מנותחים רבים מאבדים אמון ותקווה בתהליך ובעצמם ומתחילים לעלות במשקל באופן מתמשך. הדיאטנית הבריאטרית תכין אתכם למצב הפזיולוגי הטבעי הנ”ל ותנחה אתכם איך להתמודד עם הרעב הגובר ללא תחושות תסכול וסיכון הישגי ההרזייה.

 

  1. איך מקבעים צורת אכילה אשר תוכלו להתמיד בה לכל החיים ללא תחושות תסכול או וויתור

לאחר הניתוח הרעב יורד, החשקים נעלמים ואתם מרגישים שאתם כבר לא צריכים את כל השטויות שאכלתם עד עכשיו. אך מה קורה לאחר שנה, אז הרעב והחשקים חוזרים? הדיאטנית הבריאטרית תלמד אתכם איך להכניס את “השטויות” לסדר האכילה היומי שלכם בצורה מאוזנת, נשלטת וללא השמנה. אל תשכחו, לא רק הגוף צריך מזון, לפעמים גם הנשמה. לא תוכלו להתכחש לכך לאורך זמן. חשוב מאוד לעשות את התהליך הזה מיד לאחר הניתוח, מאחר ואם רק לאחר שנה מכניסים את ה”שטויות”, הגוף מפרש זאת כקלוריות עודפות ועלול להשמין.

בהצלחה!

רונית ציוני, דיאטנית קלינית בריאטרית

אשמח לשמוע מה דעתך בתגובות למטה

רונית ציוני

רונית ציוני היא דיאטנית קלינית בריאטרית, מומחית לטיפול בהשמנה ואכילה רגשית. רונית מגיעה לתחום מניסיונה האישי בהתמודדות רבת השנים עם עודף המשקל והדיאטות הבלתי פוסקות.

כתיבת תגובה